5 Tips Hebat Galakkan Anak Sarapan Pagi

Bila saya post pasal kepentingan bersarapan, ada mak mak yang respon. Antaranya untuk anak yang susah nak makan, macam mana nak galakkan diorang ni bersarapan? Sarapan memang penting tapi ada anak-anak yang ‘picky eater’ dan juga susah nak makan jadi mak mak runsing dan risau.

Bawa bertenang mak mak sekelian alam.. mudah aja tu. Semua masalah ada penyelesaian.. insya Allah. Yang penting kita usaha.

Hari ni saya kongsikan pula tips nak pujuk si manja untuk bersarapan pagi. Nanti mak mak cuba tau!

1/ Sediakan buah-buahan – kanak-kanak memang sukakan benda manis. Maka mak mak boleh sediakan pisang atau epal sebagai permulaan. Ianya bukan saja mengenyangkan tetapi bagus untuk penghadaman. Boleh juga beri buah-buahan pelbagai warna untuk tarik perhatian anak.

2/ Sediakan sarapan bersama – ini memang agak memerlukan kesabaran yang tinggi. Tetapi saya yakin sepenuh hati anak-anak suka sangat aktiviti ni. Cuba ajak anak sama-sama sediakan sarapan bersama. Boleh buat yang ringkas-ringkas contohnya sandwich atau salad buah-buahan.

3/ Jadi lebih kreatif – yang ini memang memerlukan sedikit kegigihan. Sebab saya pun masih ditahap amatur je..hahah. Mak mak boleh cuba guna pelbagai jenis acuan kuih raya (cookie cutter) untuk digunakan pada buah contohnya tembikai. Ataupun kalau rajin, boleh dapatkan pelbagai jenis cutter kat kedai.

4/ Duduk semeja – Lepas buat sarapan bersama, cuba duduk dan makan bersama-sama. Ianya akan memberi semangat kepada anak-anak untuk bersarapan. Makan bersama anak juga boleh merapatkan lagi hubungan dan menenangkan emosi anak.

5/ Yang paling penting, adalah masakan dari air tangan mak tu sendiri. Doa dan zikir yang dibaca masa memasak membuatkan anak-anak lebih berselera dan seronok nak makan.

Mak mak jangan mudah putus asa ye. Jika kali pertama tak mahu, tak bermaksud minggu depannya anak masih tak mahu. Ianya cuma perlu jadi kebiasaan. Nak ubah mula-mula memang agak susah tapi lama-lama insya Allah akan lebih mudah.

Ianya boleh dimulakan seawal anak dah boleh makan makanan pejal. Tetapkan waktu makan setiap hari supaya anak biasa dengan rutin. Jangan la anak dah mula sekolah baru nak paksa dia sarapan.. memang la dia pandai menolak.

Jom jadi supermak yang mithali 😍 Bila anak-anak suka makan dari hasil air tangan kita sendiri, ianya satu perasaan yang tak dapat kita gambarkan.

Setuju kan mak mak?

Gambar-gambar ilustrasi semuanya sumber dari Google.

mamavogue

Pentingnya Sarapan Buat Anak-anak Sebelum Ke Sekolah

Hari isnin yang agak basah.. pagi-pagi lagi telinga dah dihiburkan dengan bunyi hujan. Kalau dilayan memang boleh leka jadinya.

Macam mana urusan mak mak setakat pagi ni? Yang bekerja dan juga yang suri rumah masing-masing sibuk kan. Pagi-pagi memang kelam kabut lagi-lagi kalau hari isnin. Nak kejut anak bangun pun satu hal juga..

Tapi kan mak mak, macam mana kelam kabut pun pagi kita pastikan anak-anak ke sekolah dengan perut yang terisi. Sarapan memang sangat penting terutama buat anak-anak yang sedang membesar dan belajar.

Sarapan pagi adalah makanan pertama yang masuk ke perut anak kita setelah lebih 6 jam ianya kosong. Maka memang wajiblah diisi dengan makanan berkhasiat dan memberikan tenaga. Supaya anak-anak kita sentiasa aktif dan fokus di sekolah.

Anak-anak yang mengambil sarapan memang sangat berbeza dengan anak-anak yang tak bersarapan pagi. Mereka ni lebih cergas dan bertenaga. Mari saya kongsikan kelebihan anak-anak yang bersarapan setiap pagi.

5 kelebihan sarapan buat anak-anak sebelum ke sekolah

1/ Anak-anak yang bersarapan setiap pagi mempunyai memori yang kuat. Mereka mudah mengingati apa yang di ajar oleh guru dalam kelas.

2/ Mempunyai daya fokus yang tinggi terhadap apa yang dipelajari. Mereka juga memiliki konsentrasi yang tajam dan mudah faham.

3/ Meningkatkan teknik menyelesaikan masalah. Mereka lebih mudah menilai situasi dan keadaan di sekeliling mereka.

4/ Anak-anak ini juga seorang yang berfikiran lebih terbuka dan rasional. Mereka mampu berfikir kesan baik dan buruk terhadap setiap tindakan yang dibuat.

5/ Memiliki kemahiran berfikir yang tinggi dan mahir. Sesuai sangat dengan sistem pendidikan negara sekarang yang memerlukan anak-anak berkemahiran berfikir aras tinggi.

Zaman kanak-kanak ni memerlukan tenaga yang banyak sebab mereka belajar perkara baru setiap hari. Jadi, sarapan sangat penting buat mereka untuk memulakan hari dengan sempurna. Pastikan juga sarapan mereka adalah seimbang dan berkhasiat!

Sebagai contoh, sarapan yang seimbang mestilah mempunyai karbohidrat dan protein. Karbohidrat membantu anak-anak untuk kenyang lebih lama dan memberikan tenaga. Protein pula penting untuk pembentukan otot-otot badan mereka. Tak lupa juga kalsium untuk tulang dan gigi yang kuat.

Kanak-kanak yang sedang membesar memang memerlukan makanan dari pelbagai sumber untuk membina tubuh badan yang sihat dan bertenaga. Tugas kita lah sebagai mak mak untuk sediakan keperluan itu buat anak kita. Selain sarapan yang berkhasiat, bagus juga ditambah dengan suplemen yang selamat dan semulajadi agar sistem imun anak sentiasa dalam tahap terbaik. Maka anak takkan mudah dijangkiti penyakit.

Anak sihat, mak pun gembira. Setuju tak mak mak?

mamavogue