Omegaguard Minyak Ikan Pilihan Sekeluarga

My only boy, Azizul Hakim memang peminat No.1 minyak ikan tulen ni. Dia boleh kunyah je Omegaguard ni macam gula-gula. Tetapi lepas tu kena gosok gigi sebab mulut berbau..hahaa

omegaguard-shaklee

Kalau dulu, ada banyak benda yang anak saya tak boleh nak buat. Bukan dia tak mampu atau tak mahu, tetapi kesihatan tak mengizinkan. Kesian bila tengok dia terbatuk-batuk dan bernafas laju bila bermain aktif skit. Nama pun budak lelaki, mana la boleh nak duduk diam-diam kan..

Tapi sekarang, Alhamdulillah dia boleh bermain dan explore dunia kanak-kanak tanpa batasan! Dia boleh bermain, beraktiviti, berenang dengan sesuka hati 😉 bila dijangkiti batuk selsema pun sangat cepat sembuh dan tak melarat sehingga ke satu atau dua minggu macam dulu-dulu.

2 tahun mengamalkan Omegaguard dengan konsisten, Azizul Hakim nampak lebih fokus dalam kelas. Dia memang sangat cekap dengan nombor tapi membaca dan menghafal pun takde masalah.

Semput atau asthma memang musuh paling ketat anak-anak kecil. Ia menghalang keupayaan dan kebebasan anak-anak bermain dan beraktiviti dengan gembira. Saya masih ingat ketika di sekolah rendah, akan ada seorang dua rakan sekelas yang diberi excuse dari menyertai kelas pendidikan jasmani atas sebab semput. Kasihan melihat mereka yang terpaksa menghadkan aktiviti berbentuk fizikal atas sebab kesihatan.

minyak-ikan-omega3

Dunia kanak-kanak adalah dunia yang perlu diterokai supaya mereka belajar melalui pengalaman sendiri. Jangan bataskan dunia kanak-kanak mereka disebabkan semput. Let them be free and explore their world happily 😍

signature

 

Mak Insan Paling Bermakna Dalam Hidup Seorang Anak

Ini lah mak yang melahirkan saya ke dunia. Kemain senyum lebar kan.. sebab masa ni dia gi berjalan kat Cameron dengan family abang.

mak-makan-shaklee

Sebenarnya bulan lepas, mak tak berapa sihat. Dua kali mak pitam, pening, tak larat nak bangun. Dua kali juga jantung ni seakan terhenti sekejap bila dengar mak tak sihat. Hati anak yang mana lah tak terasa bila dapat tahu mak tak sihat.

Sebenarnya masa mak muda, mak jarang sakit kecuali sesekali mak terbaring sebab sakit kepala. Mana tak sakitnya, nak jaga kami 11 beradik yang macam-macam ragam ni kan. Tapi sekarang mak ada darah tinggi dan kencing manis. Tekanan darah tinggi mak kadang-kadang tinggi sampai 180, kadang-kadang 120. Penyakit biasa golongan mak ayah yang dah berumur macam ni kan. Tambah lagi hormon yang bertanggungjawab pun dah berkurangan.

Mak juga dah tak kuat sangat berjalan. Lama dah mak mengadu sakit-sakit lutut. Kebelakangan ni pun mak solat duduk je atas kerusi. Kesian juga tengok dia bila kami adik beradik seret juga mak bawa berjalan atau pergi makan-makan.

Apa yang cuba kami adik beradik buat, kami akan sedaya upaya untuk sentiasa dekat dengan mak. Setiasa temankan mak. Walaupun tak dapat berkumpul 11 beradik untuk setiasa bersama mak, tapi kami pastikan sekurang-kurangnya ada yang menemani dan menggembirakan mak. Bila mak sentiasa tenang dan gembira pastinya tekanan darah dan gula mak stabil.

Kalau boleh nak senyuman lebar tu kekal sampai bila-bila. Banyak lagi impian mak yang belum dapat kami tunaikan. Semoga Allah beri peluang untuk kami adik beradik sentiasa gembirakan hati mak.

signature

Beza Landmark Study Shaklee dengan Kajian Lain

Apa beza Landmark Study Shaklee dengan research lain? Selalu kita dengar SID bercerita pasal Landmark Study kan.

landmark-study-shaklee

Penyakit-penyakit seperti darah tinggi, kecing manis dan penyakit kardiovaskular bukanlah penyakit ‘overnight’. Ianya mengambil masa lebih 10 ke 30 tahun untuk mula menampakkan simptom-simptomnya. Kenapa lama sangat? Sebab ianya dipengaruhi oleh gaya hidup dan amalan pemakanan harian kita. Kalau selama hari ni kita makan macam-macam dan rasa biasa je tak sakit pun sebenar penyakit tersebut sedang berkembang dalam tubuh badan kita.

landmark-study

Landmark study ke atas supplemen Shaklee dilakukan selama 20 tahun untuk mengetahui kesannya ke atas tubuh badan kita. Bukan research short term je tau.. ia di jalankan dengan teliti dan rapi agar keputusannya dapat ditentukan dengan tepat.

Itulah salah satu sebabnya saya setia sangat dengan vitamin semulajadi dan selamat ni 😉 malah ramai SID yang dah berpuluh tahun amalkan suplemen Shaklee kelihatan lebih sihat dan cergas bertenaga berbanding dahulu.

Jadi, kalau korang bercadang nak mula ambil vitamin dan suplemen, pastikan ianya menjalani kajian klinikal dan selamat diamalkan dalam jangkamasa panjang!

signature

Filem Upin dan Ipin Jeng Jeng Jeng Santai Tetapi Bermesej

Pada hari Rabu 23 November 2016 yang lepas, saya mendapat jemputan untuk menyaksikan sneak peek filem Upin dan Ipin Jeng Jeng Jeng di GSC IOI City Mall Putrajaya. Yang menjadikan ianya lebih istimewa, jemputan dari Denaihati Network ini turut hadir bersama adalah Menteri Petanian dan Industri Asas Tani Dato’ Sri Ahmad Shabery bin Cheek, Tuan Haji Burhanuddin (Pengarah Urusan Les Copaque) dan warga kerja Les Copaque Production sendiri.

Saya datang bersama peminat Upin Ipin nombor satu iaitu anak saya yang berusia 6 tahun. Bagi saya, jalan ceritanya ringkas dan santai serta mudah difahami oleh seorang kanak-kanak. Walaupun santai, ianya mempunyai mesej dan pengajaran yang boleh diambil iktibar. Part paling best, setiap kali kemunculan Upin dan Ipin, mereka akan sebut ‘Jeng Jeng Jeng’.. maka bersahutan juga la suara anak anak yang teruja turut sama sebut ‘Jeng Jeng Jeng’.

Saksikan di pawagam berdekatan anda semua bermula 24 November 2016
Saksikan di pawagam berdekatan anda semua bermula 24 November 2016

Kisahnya bermula dengan seorang anak yatim bernama Aqish yang tinggal di Rumah Kasih Darul Makmur bersama beberapa anak-anak yatim yang lain. Rumah anak yatim ini diusahakan oleh Haji Makmur sendiri dan setelah dia meninggal dunia, dia menyerahkan amanah itu kepada anak perempuannya yang bernama Noreen. Noreen pula, seorang gadis yang mempunyai cita-citanya sendiri.

Yang lain tu, korang saksikan lah sendiri bagaimana Noreen tergamak meninggalkan rumah anak yatim amanah arwah ayahnya di saat mereka mengalami masalah kewangan dan bagaimana kemunculan Upin dan Ipin menyelamatkan konsert charity yang telah dirancang untuk mendapatkan dana untuk rumah anak yatim serta membayar wang pinjaman Zaman. Eh? Siapa pula Zaman ni kan? Jeng Jeng Jeng!!

Sempena musim cuti sekolah ni memang berbaloi-baloi bawa anak-anak ke pawagam untuk menyaksikan Upin Ipin Jeng Jang Jeng ni tau! Lebih-lebih lagi kalau anak-anak memang meminati budak kembar botak yang bijak ni. Pasti mereka teruja bila nampak kemunculan Upin dan Ipin setiap kali Aqish bersedih atau memanggil mereka. Jangan lupa saksikan bersama keluarga!

Budak yang sangat teruja dengan Upin Ipin!
Budak yang sangat teruja dengan Upin Ipin!

 

With my gorgeous blogger friend
With my gorgeous blogger friend

 

With Hajah Ainon a.k.a Opah yang sangat sporting
With Hajah Ainon a.k.a Opah yang sangat sporting

 

signature

Niat Menulis dan Berkongsi Sesuatu Yang Bermanafaat

Saya seorang yang suka menulis sebenarnya sejak dari zaman sekolah lagi. Bagi saya, menulis umpama terapi minda dan jiwa. Zaman sekolah, saya seorang yang sangat rendah keyakinan diri, low self esteem bak kata omputih. Jadi saya tak pandai menyuarakan pendapat dan bercerita tanpa membuat orang lain salah faham. Iya, memang dulu-dulu ada yang salah faham dengan apa yang cuba saya sampaikan sebab saya tak pandai pilih ayat dan perkataan yang sesuai.

Makanya saya lebih selesa menulis untuk meluahkan segala yang terpendam di hati. Tapi faham-faham je lah, bila menulis ni boleh jadi meleret macam novel 800 muka surat pula..hihi. Akhirnya saya terfikir sampai bila nak meluah perasaan je kan. Apa kata saya buat sesuatu yang boleh memberikan kebaikan kepada orang lain.

Semakin lama saya belajar untuk menulis sambil memberi manafaat kepada pembaca. Sekurang-kurangnya saya juga akan dapat tempiasnya bila apa yang kita kongsikan berguna buat orang lain. Bak kata mentor saya, ilmu kena kongsi dan sebar-sebarkan.

Ohh ada juga orang yang kata, dia tak pandai menulis. Risau jika bahasa dan susunan ayatnya berterabur. Sebenarnya apa yang perlu dilakukan adalah teruskan menulis dan berkongsi. Bila kita dah banyak menulis, lama-lama cara penulisan kita juga akan jadi lebih mudah difahami dan teratur. Lama-lama penulisan kita akan bertambah baik dan sedap dibaca.

Satu lagi yang paling penting ialah mesti banyakkan membaca supaya lebih banyak perkara yang boleh kita kongsikan. Macam saya, saya lebih sukakan buku fizikal, sebab mata pun dah tak berapa tahan bila tengok skrin lama-lama. Lagi satu, feel dia lain bila kita pegang buku fizikal dengan membaca di tab, ipad atau smartphone. Namun saya sedar suatu hari nanti perlu juga membaca secara online sebab nak selamatkan pokok-pokok di atas muka bumi ini dari ditebang!

Akhirnya dapat juga melepas rindu di blog kesayangan ni. Lama dah tak dapat menulis, rasa tak lengkap hidup! Insya Allah lepas ni akan sedaya upaya luangkan masa menjengah rumah pink ini. Sampai jumpa lagi..

mamavogue

signature

Kelebihan Minum Jus Buahan Segar dan Waktu Terbaik Menikmatinya

Bila saya sebut jus buah segar, saya maksudkan jus buah yang diperah segar di rumah. Bukan jus buah dalam botol atau kotak yang dibeli dari pasaraya. Kedua-duanya adalah dua minuman yang berbeza walaupun tercatat pada botol atau kotak berkenaan perkataan SEGAR. Jus buah segar yang saya maksudkan adalah yang dikisar kemudian ditapis ataupun diperah menggunakan juicer dan tidak dicampur dengan sebarang penambah perisa seperti gula, stevia ataupun madu.

Contoh juicer yang boleh digunakan untuk membuat jus segar
Contoh juicer yang boleh digunakan untuk membuat jus segar

 

Jika anda sedang mengamalkan pemakanan yang sihat, memang sesuai sangatlah amalkan juga minum jus segar ini. Ianya membantu memenuhi keperluan nutrisi dan sumber antioksidan semulajadi yang diperlukan oleh tubuh badan. Ada beberapa jenis buah boleh dicampur bersama dan bertindak dengan lebih baik. Sebagai contoh, jika dicampur jus nenas, epal dan oren, ia boleh menjadi penggalak tenaga (energy booster).

Ada satu lagi tips yang perlu kita ikut sekiranya kita nak dapatkan khasiat terbaik dari jus buah yang diminum iaitu waktu minum jus. Waktu terbaik minum jus buahan segar adalah ketika perut kosong, kebiasaannya waktu pagi iaitu ketika sarapan. Kenapa kena minum waktu perut kosong? Kerana perut yang kosong mampu menyerap segala nutrien dengan lebih baik berbanding perut yang sudah dipenuhi makanan.

Minum jus buah ketika perut kosong juga bagus untuk sistem penghadaman. Ini kerana jus buah mengandungi serat dan pelbagai jenis enzim untuk membantu penghadaman yang baik. Maka takde lah kita dera perut kita setiap hari untuk bekerja keras menghadamkan makanan berat yang selalunya kita ambil seawal pagi (contoh nasi lemak, nasi kerabu dll)

Sedapnya jika dapat menikmati jus buahan segar setiap hari
Sedapnya jika dapat menikmati jus buahan segar setiap hari

Apabila kita memulakan hari dengan segelas jus buah segar setiap hari ketika perut kosong, ia akan menyerap segala nutrien dan antioksida yang baik untuk tubuh badan kita dengan lebih efisyen. Ia juga membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk memulakan tugasan harian.

Ada satu lagi tips penting yang wajib anda buat sekiranya nak memulakan hari dengan jus buah, iaitu cuba elakkan minum jus buah-buahan sitrus atau berasid. Ada sesetengah orang, memang tak tahan minum jus oren seawal pagi dan perut akan memulas atau rasa tak selesa! Mulakan dengan segelas kecil dahulu atau buat jus yang dicampur dengan beberapa jenis buah. Insya Allah saya akan kongsikan resepi jus buah-buahn segar yang boleh dibuat sendiri dirumah di entry seterusnya untuk rujukan saya dan semua.

Ingat tau! Nikmati jus buah-buahan ketika perut kosong sebaiknya di awal pagi ataupun gantikan dengan air teh/kopi di waktu minum petang. Atau sekurang-kurangnya 2 jam selepas waktu makan.

signature

mamavogue

Kenali Punca Jerawat dan Cara Mudah Mengatasinya

JERAWAT!! Mimpi ngeri buat semua orang terutama kaum wanita kan. Jerawat ni bukan sahaja menyakitkan tetapi membuatkan muka kelihatan bengkak dan kemerahan. Malah jerawat boleh menyebabkan seseorang itu menjadi kurang berkenyakinan terhadap diri sendiri dan malu untuk bersosial. Of kos saya boleh relate dengan masalah ini sebab saya mempunyai masalah jerawat ni sejak berumur 17 tahun.

Beberapa bulan sebelum SPM, ketika saya sedang membuat persiapan untuk peperiksaan besar itu saya perasan perubahan yang sangat ketara pada kulit muka. Ia jadi terlalu berminyak dan kadang-kadang berbiji halus kemerahan. Tak lama lepas tu mula la keluar biji-biji yang lebih besar dan bernanah. Tapi masa tu tak peduli sangat sebab fikirkan stress belajar je.

Every girls nightmare!!
Every girls nightmare!!

Tetapi, setelah berumur 33 tahun ni muka masih berjerawat, tiu bukan stress dah namanya! Mesti ada something wrong somewhere kan. Ramai yang kata nanti dah ada anak hilang la jerawat tu (sama macam senggugut) tapi rupanya hanya mitos belaka. Sedihhhh! Dah jadi mak orang pun muka masih dipenuhi jerawat terutama ketika datang bulan. Maka bermula lah misi mengenali punca sebenar Cik Jerawat ini..

Punca-punca Jerawat Yang Jarang Kita Tahu

Musuh nombor satu tetapi bestfriend forever jerawat adalah GULA PUTIH. Haa terkejut kan? Apa kaitannya gula dengan jerawat? Bila kandungan gula terlalu tinggi dalam darah, ia buat darah jadi pekat dan sukar mengalir dengan lancar. Maka segala vitamin dan supplemen yang kita duk pulun untuk jerawat ni tak dapat berfungsi dengan baik! Rugi je kan bayar mahal-mahal beli vitamin.

Yang kedua, MAKANAN BERGORENG dan berminyak. Selama ni sedap je kan belasah goreng pisang, cekodok, ayam goreng, mee goreng. Segala jenis yang berminyak semua di telan! Inipun sama juga, ia menyebabkan pengaliran darah yang tidak lancar seterusnya segala makanan kesihatan yang kita ambil tak dapat diserap sempurna.

Kurangkan atau elakkan terus makanan berminyak dan diproses
Kurangkan atau elakkan terus makanan berminyak dan diproses

Yang ketiga, USUS YANG KOTOR. Macam mana nak tahu usus kita kotor ke tidak? Orang yang mempunyai usus yang sihat adalah orang yang melakukan pembuangan paling minimum 2 kali sehari dan kentutnya tidak berbau. Bila usus kotor dan bertoksin, macam mana ia nak serap segala nutrien dalam makanan? Dan bila toksin dan tertalu banyak, ia akan menyebabkan kulit kita menjadi berjerawat dan berminyak.

Selain daripada 3 punca di atas, jerawat juga boleh timbul disebabkan PENCEMARAN UDARA, terlalu banyak mengambil minuman BERKAFEIN dan yang paling penting, KURANG MINUM AIR MASAK. Bila kita dah tahu puncanya, maka lebih senang untuk kita atasi masalahnya kan.

Cara Mudah Mengatasi Masalah Jerawat

Sebenarnya kebanyakan daripada punca di atas adalah sebab utama kenapa kulit muka saya berjerawat. Sebelum ini, memang tak pernah nak jaga pemakanan dan amalkan diet yang lebih sihat. Namun, awal tahun ini saya ada buat detoks parasit bersama-sama geng se-Shaklee dan hasilnya sangat mengujakan! Detoks parasit adalah detoks ketika bulan mengambang penuh. Kiraan hari detoks tersebut menggunakan tarikh kalendar hijrah. Alhamdulillah ia memberi kesan yang sangat baik dan kulit saya nampak semakin sihat.

Bila kita dah tahu puncanya, lebih senang untuk kita atasi masalah jerawat ini tau. Yang PERTAMA pastikan kita minum air masak secukupnya setiap hari. Air masak membantu badan kita menyingkirkan toksin dan membersihkan usus dengan lebih baik.

Minum air yang mencukupi penting untuk tubuh badan kita
Minum air yang mencukupi penting untuk tubuh badan kita

Yang KEDUA, kurangkan gula dalam makanan dan minuman harian kita. Gula bukan yang kita guna untuk bancuh air sahaja tau, tetapi dia terdapat dalam hampir semua makanan yang diproses terutama roti, biskut, minuman 3in1, kek, pastri dan banyak lagi.

Yang KETIGA, bila dah kurangkan makanan bergula, bergoreng, berminyak dan minum air masak secukupnya pastikan kita membuang sisa kumbahan dalam perut tu sehari 2 kali. Paling tidak pun mesti setiap hari. Tak perlu pun disimpan lama-lama dalam perut, kang lebih banyak mendatangkan mudarat dan penyakit.

punca-jerawat
Gambaran ini memberikan penjelasan kepada beberapa punca kulit muka berjerawat

Haa.. bila dah baca rasa macam mudah je sebenarnya kan? Salah tu.. Tak mudah tau nak kurangkan gula dan makanan bergoreng terutamanya dalam pemakanan seharian kita. Tetapi demi usus dan kulit yang lebih bersih dan sihat, sebaiknya kita kawal pemakanan kita. Banyak je resepi sihat yang boleh dicuba dalam Facebook dan juga Google. Antara rajin atau tak je..hihi.

Selamat mencuba! Insya Allah hasilnya pasti positif dan ketara.

signature

mamavogue

 

Tips Bercuti Bersama Anak-anak Kecil

Pejam celik kita dah sampai ke penghujung tahun 2016, cuti sekolah pun akan bermula tak lama lagi. Kebiasaannya selain sibuk menyediakan keperluan dan kelengkapan persekolahan anak untuk tahun seterusnya, mak ayah juga akan merancang percutian bersama keluarga. Merakam memori indah buat si anak ketika cuti sekolah. Masa ini juga lah mak ayah ingin meluangkan masa yang berkualiti dan mengeratkan hubungan dengan anak.

Namun, saya tahu kadang-kadang ada persediaan dan percutian yang tak terancang dengan baik menjadi sedikit kelam kabut akhirnya. Mana nak jaga mood anak yang berubah-ubah kejap meragam kejap baik, masa tu la anak tak sihat pula kemudian ada pula keperluan anak yang tertinggal. Adehh! Akhirnya percutian yang diharapkan menjadi satu disaster pula.

Maka sebelum semuanya jadi kelam kabut dan membuatkan mak ayah stress, saya kongsikan beberapa tips untuk bercuti bersama anak kecil agar semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang.

1. Buat senarai barangan keperluan anak dan mak ayah

Buat Senarai Barangan Yang Perlu Dibawa
Senarai ini penting supaya tiada barang keperluan yang tertinggal terutama botol susu bayi, puting, lampin, kain selimut, tisu basah dan makanan/puri (jika berumur bawah setahun)

2. Katil Tambahan/ Baby Cot

tips-bercuti2
Jangan lupa beritahu kepada pihak hotel terlebih awal semasa membuat tempahan bilik. Katil tambahan atau baby cot ini perlu agar bayi atau anak kecil dapat tidur dengan lebih selesa.

 

3. Peralatan Mandi/Baju Renang/Pelampung

tips-bercuti3
Biasanya bila kita menginap di hotel, perkara paling disukai oleh anak-anak kecil ini pastilah berendam di kolam renang. Pastikan kita bawa segala peralatan mandi si anak untuk mengelakkan berlakunya tantrum nanti. Pelampung juga penting untuk keselamatan anak. Jika ke pantai, pastikan mainan yang sesuai juga ada bersama.

4. Kesihatan Sekeluarga

tips-bercuti4
Kanak-kanak biasanya mudah sakit apabila terlalu lama bermain air atau bercampur dengan orang ramai. Pastikan kita sediakan perisai dari dalaman sebagai langkah pencegahan. Amalkan pemakanan sihat dan supplemen sekurang-kurangnya seminggu sebelum pergi bercuti. Bawa juga ubat-ubatan untuk diambil sekiranya perlu.

5. Rancang Aktiviti

tips-bercuti5
Rancang lebih awal semua aktiviti yang akan dilakukan ketika bercuti. Susun jadual secara teratur dan pastikan ianya termasuk juga aktiviti yang boleh dilakukan bersama anak.

6. Jadual Waktu Tidur

tips-bercuti6
Waktu tidur anak adalah sangat penting. Walau apa pun rancangan kita ketika bercuti, pastikan anak mendapat rehat secukupnya dan tidur mengikut waktu yang ditetapkan. Bila anak-anak cukup rehat, mereka akan lebih bertenaga dan tidak meragam keletihan ketika berjalan.

Cukup rasanya 6 tips mudah untuk bercuti bersama anak kecil yang saya kongsikan. Saya pasti semua mak ayah mahukan percutian seronok, bermakna dan menjadi kenangan yang indah buat anak. Anak-anak kecil pula pastinya gembira apabila mak ayah membawa mereka berjalan-jalan. Ikuti tips mudah ini supaya segala yang dirancang akan lebih teratur dan lancar. Anak tak meragam, mak ayah pun tak stress.

Artikel ini memberi manafaat? SHARE kan artikel ini di wall anda sebagai rujukan bersama.

signature

mamavogue

Vivix Bantu Kawal Paras Gula Dalam Darah

Bercerita tentang paras gula tidak stabil, iaitu kecing manis, masih teringat keadaan bapa mertua saya ketika dia tiba-tiba pitam di dapur. Dalam kerisauan dan kelam kabut mak mertua saya, suami bancuhkan air gula dan suakan ke mulut bapanya. Cukuplah seteguk dua hanya untuk beri dia sedikit tenaga agar dia boleh bangun dan dialihkan ke katil. Bila di bawa ke klinik, rupa-rupanya dia dalam keadaan hypoglycemia (kekurangan gula dalam darah).

Bapa mertua memang dah lama mengidap kencing manis, sejak dari zaman mudanya kata suami. Dia hanya bergantung kepada ubat semata-mata dan tidak berapa menjaga pemakanannya. Kencing manis ini jika tidak dikawal memang paras gula jadi tak stabil, sekejap terlalu tinggi, sekejapan pula boleh jadi terlalu rendah. Ianya boleh mmudaratkan jika dibiarkan terlalu lama tidak dikawal.

Dalam banyak-banyak produk Shaklee, selain daripada ESP (Energizing Soy Protein), GLA Complex dan Vitalea, Vivix adalah antara produk yang selalu dicadangkan untuk pesakit kencing manis. Vivix mempunyai 15 jenis polifenol tumbuhan yang dipanggil resveratrol.

Bila sebut perkataan resveratrol, mesti orang semua kerut dahi. Apa benda lah resveratrol ni, dah la susah nak sebut pulak tu. Resveratrol adalah bahan yang terkandung di dalam kulit buah anggur, kekacang dan juga sesetengah buat beri. Ia bertindak sebagai antioksidan yang melindungi dan melawan radikal bebas dari merosakkan sel.

Di dalam Vivix, resveratrol diperolehi dari buah Anggur Muscadine, anggur yang besaiz seperti sebiji bola golf. Selain itu, ia juga diperolehi daripada tumbuhan yang bernama Polyganum Cuspidatum (Japanese Knotweed), Lobak Ungu dan Elderberry. Apa pula tugas resveratrol ini ya?

vivix-kencing-manis

1. Mengekalkan fungsi insulin

Insulin adalah hormon yang mengawal dan menstabilkan kandungan gula dalam darah. Apabila seseorang itu menghidap kencing manis, ianya samada pankreas tidak mampu untuk menghasilkan insulin (Type I), sel-sel badan tidak lagi bertindakbalas dengan insulin (Type II – paling biasa) ataupun ibu mengandung yang menghidap kencing manis (GDM)

2. Mencegah pembentukan AGE (Advanced Glycation End) protein

AGE terbentuk apabila gula yang berlebihan di dalam salur darah terkumpul dan ‘terikat’ dengan protein dan membentuk molekul yang merbahaya. Sel dan molekul yang terbentuk akan menyebabkan faktor penuaan tubuh badan berlaku lebih cepat dari biasa.

Saya kongsikan di sini beberapa testimoni pesakit kencing manis yang mendapat manafaat dengan mengamalkan Vivix secara konsisten.

Berpuas hati dengan Vivix sehingga nak beli satu set promosi (Beli 6 percuma 1)
Berpuas hati dengan Vivix sehingga nak beli satu set promosi (Beli 6 percuma 1)

 

Pesakit diabetes selama 14 tahun kini bebas menikmati hidup setelah 7 bulan konsisten dengan Vivix
Pesakit diabetes selama 14 tahun kini bebas menikmati hidup setelah 7 bulan konsisten dengan Vivix

Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan dan konsultasi mengenai Vivix Shaklee ini. Ianya adalah minuman botanikal yang kaya antioksidan dan bertindak terus hingga ke tahap selular. Nak tahu perkara yang lagi hebat, setiap pembelian 2 botol Vivix, anda layak mendapat keahlian PERCUMA seumur hidup dan bonus tunai di bulan berikutnya.

signature

mamavogue

selfpromo

6 Sebab Kenapa Kita Perlu Detoks

Detoks ni apa sebenarnya ya? Mesti ramai pernah dengar tetapi tak pasti apa maksud sebenar detoks tu. Detoks adalah proses penyingkiran toksin dari dalam badan dengan cara semulajadi. Namun, zaman sekarang ni, tubuh badan kita terbeban dengan pelbagai jenis pencemaran dan menyebabkan proses detoks tak mampu lagi nak tanggung kesannya.

Detoks ini ada banyak jenis, ada detoks logam, detoks parasit, detoks usus, detoks hati dan detoks seluruh badan. Sekali sekala, kita boleh melakukan detoks ini dengan sendiri bagi membantu organ-organ dalam badan menyingkirkan toksin dengan lebih efisyen. Kenapa perlu detoks? Saya kongsikan di bawah ye.

detox-shaklee

6 Sebab Kenapa Kita Perlu Detoks

  • Untuk menyingkirkan toksin dalam badan – Toksin ini datangnya daripada pencemaran udara, air, penggunaan bahan pengawet dalam makanan, baja kimia dan pembuangan bahan industri. Toksin ini jika tidak disingkirkan, ia akan kekal dalam tisu dan sel seluruh badan termasuklah otak.
  • Mengelakkan penyakit kronik – Toksin di persekitaran kita menyumbang kepada penyakit seperti kanser, penyakit saraf, penyakit jantung dan juga strok. Walaupun tubuh badan kita ada sistem yang mampu menyingkirkan toksin, namun ia dah tak mampu nak tampung dengan keadaan pencemaran sekarang ni.
  • Meningkatkan dan merangsang sistem imun – Detoks secara berterusan membantu sistem imun badan berkerja dengan lebih efektif untuk menghalang jangkitan  dan penyakit.
  • Menurunkan berat badan – Toksin yang berlebihan akan menjadi penghalang kepada tubuh badan membakar lemak berlebihan secara semulajadi. Bila berat berlebihan, ia membawa kepada penyakit seperti diabetes dan darah tinggi.
  • Meningkatkan metabolisma badan – Dengan detoks, toksin yang ada dalam sel lemak akan disingkirkan dan akan meningkatkan metabolisma badan. Maka lebih banyak makanan dapat ditukarkan kepada tenaga.
  • Memperlahankan proses penuaan – Apabila toksin disingkirkan, radikal bebas dan sisa logam juga akan tersingkir. 3 bahan ini lah yang membuatkan badan kita lebih tua dari usia sebenar. Bukan sekadar nampak tua di kulit tetapi seluruh fungsi badan juga.

Apa yang paling utama, proses detoks ini membantu membersihkan sel-sel badan dan meningkatkan fungsi sel untuk menyerap segala nutrien termasuk antioksidan dan vitamin.Sebaiknya kita melakukan detoks ini setiap 3 bulan sekali supaya tubuh badan kita sentiasa berfungsi dengan baik dan orang-organ juga terpelihara.

Saya sendiri dah 2 kali  buat detoks seluruh badan dan sekali detoks parasit. Badan rasa lebih ringan dan bertenaga tau. Paling saya suka, muka saya yang berjerawat teruk akan jadi lebih bersih dan kulit lebih rata. Penghujung Disember 2015 berat badan saya mencecah 70kg, namun Alhamdulillah selepas 2 kali detoks, berat saya turun hampir 10kg. Part paling best, berat tak mudah naik semula walaupun ada ketika saya makan serupa seminggu tak jumpa nasi..haha.

Suka artikel ini dan rasa ia bermanafaat? Jemput SHARE di wall masing-masing. Terima kasih!

signature

mamavogue