Tips Bercuti Bersama Anak-anak Kecil

Pejam celik kita dah sampai ke penghujung tahun 2016, cuti sekolah pun akan bermula tak lama lagi. Kebiasaannya selain sibuk menyediakan keperluan dan kelengkapan persekolahan anak untuk tahun seterusnya, mak ayah juga akan merancang percutian bersama keluarga. Merakam memori indah buat si anak ketika cuti sekolah. Masa ini juga lah mak ayah ingin meluangkan masa yang berkualiti dan mengeratkan hubungan dengan anak.

Namun, saya tahu kadang-kadang ada persediaan dan percutian yang tak terancang dengan baik menjadi sedikit kelam kabut akhirnya. Mana nak jaga mood anak yang berubah-ubah kejap meragam kejap baik, masa tu la anak tak sihat pula kemudian ada pula keperluan anak yang tertinggal. Adehh! Akhirnya percutian yang diharapkan menjadi satu disaster pula.

Maka sebelum semuanya jadi kelam kabut dan membuatkan mak ayah stress, saya kongsikan beberapa tips untuk bercuti bersama anak kecil agar semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang.

1. Buat senarai barangan keperluan anak dan mak ayah

Buat Senarai Barangan Yang Perlu Dibawa
Senarai ini penting supaya tiada barang keperluan yang tertinggal terutama botol susu bayi, puting, lampin, kain selimut, tisu basah dan makanan/puri (jika berumur bawah setahun)

2. Katil Tambahan/ Baby Cot

tips-bercuti2
Jangan lupa beritahu kepada pihak hotel terlebih awal semasa membuat tempahan bilik. Katil tambahan atau baby cot ini perlu agar bayi atau anak kecil dapat tidur dengan lebih selesa.

 

3. Peralatan Mandi/Baju Renang/Pelampung

tips-bercuti3
Biasanya bila kita menginap di hotel, perkara paling disukai oleh anak-anak kecil ini pastilah berendam di kolam renang. Pastikan kita bawa segala peralatan mandi si anak untuk mengelakkan berlakunya tantrum nanti. Pelampung juga penting untuk keselamatan anak. Jika ke pantai, pastikan mainan yang sesuai juga ada bersama.

4. Kesihatan Sekeluarga

tips-bercuti4
Kanak-kanak biasanya mudah sakit apabila terlalu lama bermain air atau bercampur dengan orang ramai. Pastikan kita sediakan perisai dari dalaman sebagai langkah pencegahan. Amalkan pemakanan sihat dan supplemen sekurang-kurangnya seminggu sebelum pergi bercuti. Bawa juga ubat-ubatan untuk diambil sekiranya perlu.

5. Rancang Aktiviti

tips-bercuti5
Rancang lebih awal semua aktiviti yang akan dilakukan ketika bercuti. Susun jadual secara teratur dan pastikan ianya termasuk juga aktiviti yang boleh dilakukan bersama anak.

6. Jadual Waktu Tidur

tips-bercuti6
Waktu tidur anak adalah sangat penting. Walau apa pun rancangan kita ketika bercuti, pastikan anak mendapat rehat secukupnya dan tidur mengikut waktu yang ditetapkan. Bila anak-anak cukup rehat, mereka akan lebih bertenaga dan tidak meragam keletihan ketika berjalan.

Cukup rasanya 6 tips mudah untuk bercuti bersama anak kecil yang saya kongsikan. Saya pasti semua mak ayah mahukan percutian seronok, bermakna dan menjadi kenangan yang indah buat anak. Anak-anak kecil pula pastinya gembira apabila mak ayah membawa mereka berjalan-jalan. Ikuti tips mudah ini supaya segala yang dirancang akan lebih teratur dan lancar. Anak tak meragam, mak ayah pun tak stress.

Artikel ini memberi manafaat? SHARE kan artikel ini di wall anda sebagai rujukan bersama.

signature

mamavogue

Kenali Eczema Pada Kanak-kanak Dan Cara Merawatnya

Jika kita perhatikan zaman sekarang ni penyakit eczema seolah-olah menjadi semakin ‘mengganas’ pula terutama dikalangan anak-anak kita. Ada yang sejak bayi lagi dah kena eczema, ada juga yang dah besar sikit baru nampak tanda-tandanya. Jom kita kenali apa sebenarnya eczema ni dan ada tak rawatan untuk hilangkan terus penyakit ni. Saya olah info ni dari Majalah Pa & Ma dan kongsikan bersama sebagai panduan.

Eczema adalah keadaan di mana kulit menjadi kering, bersisik, kemerah-merahan dan menyebabkan kegatalan. Ianya selalu berlaku di kawasan kulit yang berlipat dan terlindung seperti siku, lutut, leher, kepala dan celah-celah jari. Ada juga yang terjadi di kawasan pipi, dada dan belakang bayi.

bayi eczema
Sumber gambar dari mommyhood101.com

Agak-agak korang la kan, macam mana boleh kena eczema ni ya? Terutama bila anak yang lahir elok kulit licin gebu tapi tiba-tiba mula naik merah-merah dan kering. Ada sesetengahnya mungkin alergik pada hama, habuk dan debu. Ada juga yang alergik pada makanan, sabun basuh baju ataupun sabun mandi. Semua tu patut kita perhatikan bila dah nampak kulit anak seperti ada tanda-tanda eczema.

Antara tanda-tanda anak kita eczema adalah apabila kulit mula menjadi kemerah-kemerahan, berbintik-bintik, kasar dan kering. Anak juga mula berasa tidak selesa dan asyik menggaru lagilagi waktu cuaca panas dan berpeluh.

Sekiranya ada antara simptom tu, pertama sekali ibu-ibu kena pastikan keselesaaan si anak. Apabila sesudah mandi, pastikan lap badan anak hingga betul-betul kering terutama dicelah-celah yang berlipat. Sapukan krim pelembap dan sering tukarkan pakaian anak jika anak berpeluh. Almaklumla cuaca sekarang ni panas terik, anak-anak yang aktif memang mudah berpeluh. Sebaiknya tukar sabun mandi anak kepada yang lebih semulajadi dan kurang berbau wangi. Pastikan juga rumah kita bebas habuk dan debu.

poster eczema
Klik untuk melihat gambar lebih jelas

Jika berlarutan, dapatkan rawatan doktor dan biasanya pada permulaan doktor akan menasihatkan untuk membuat ujian alergik untuk menentukan apa yang membuatkan anak eczema. Bila dah tahu, lebih mudah untuk ibu mengambil langkah seterusnya. Doktor juga akan memberikan keri merawat bergantung kepada tahap serius eczema anak.

Mesti ibu-ibu tertanya-tanya bolehkah kita mengurangkan risiko anak eczema dan bagaimana nak kurangkan. Mestilah boleh, terutama dari dalam kandungan lagi. Pastikan ibu menjaga pemakanan dan sebaiknya pastikan imun badan di tahap yang sangat baik. Amalkan makanan yang boleh menaikkan sisterm imun dan pertahanan badan untuk melawan sebarang penyakit. Makan vitamin dan supplement yang dibekalkan doktor semasa hamil bagi memastikan kesihatan kedua-dua ibu dan bayi dalam kandungan.

Akhir sekali, jangan lupa banyakkan berdoa supaya anak yang dikandung lahir dengan mudah, selamat dan sihat.

Semoga bermanafaat!

signature

mamavogue

Kebaikan Menyediakan Makanan Bayi Di Rumah

Khas buat ibu-ibu yang ada bayi berumur 6 bulan ke atas, mesti teruja nak bagi makan buat kali pertama kan? Dalam fikiran dah terbayang segala jenis menu dan makanan untuk dicuba. Tapi kan ibu-ibu walau sesibuk mana pun kalian, menyediakan sendiri makanan bayi di rumah ada banyak kebaikannya. Dan si anak, buat pertama kali merasai hasil air tangan ibunya sendiri.

Saya tahu kebanyakan ibu-ibu bekerjaya agak sibuk dengan urusan kerja dan rumahtangga yang sepertinya tak pernah habis. Macam mana pulak nak selitkan sedikit masa untuk menyediakan sendiri makanan untuk bayi kan? Tapi saya jamin apabila ibu-ibu habis baca artikel ini, pastinya akan berfikir dua tiga kali untuk memberi anak makanan bijirin segera yang banyak dijual di pasaran.

Makanan_bayi
Klik Gambar Untuk Paparan Lebih Jelas

5 Kebaikan Menyediakan Makanan Bayi Di Rumah

#1 – Diyakini Bersih dan Segar – ┬áDah tentu bahan-bahannya kita sendiri yang pilih dan beli jadi, dah tentulah kita pilih yang masih elok dan segar. Lepas beli, kita sendiri yang cuci dan bersihkan, pastilah diyakini tahap kebersihannya.

#2 – Bahan Semulajadi – Kalau nak buat puree buah-buahan, kita beli buah-buahan segar di pasaraya. Khasiat dan kandungan vitaminnya pasti dari sumber semulajadi. Bukan dari bahan sebarangan yang hanya ditambah seperti makanan-makanan segera.

#3 – Tiada Perasa dan Perisa Tiruan – Bila dah semulajadi, tiada isu ditambah perasa atau perisa tiruan. Jika kita mahu buat puree epal, maka kita gunakan buah epal. Bukan sekadar tambah perasa epal dalam makanan.

#4 – Tiada Bahan Pengawet – Biasanya bahan pengawet ditambah ke dalam makanan untuk memastikan ianya tahan lama. Mana lah kita tahu, kot-kot anak kita alergik dengan bahan tu, kan dah satu hal pula. Kesian pada si anak yang terpaksa menanggung akibatnya.

#5 – Pelbagai Jenis dan Rasa Makanan – Jika kita yang sediakan sendiri makanan buat si anak, kita boleh buat dalam kuantiti yang sedikit tetapi pelbagai jenis. Contohnya dalam seminggu ada puree epal, kurma dan mangga. Jika kita beli bijiran segera, kita terpaksa habiskan satu perasa sahaja dalam masa dua atau tiga minggu (bergantung kepada saiz).

Yang paling penting, air tangan si ibu mengikat kasih dengan anak. Kata seorang mentor, jika anak makan hasil usaha ibunya memasak maka si anak menjadi lebih rapat, mendengar kata dan hormat pada ibunya. Sama juga macam kita yang dah dewasa ni kan, bila dapat makan masakan mak mesti bertambah-tambah nasinya!

Jadi apa kata ibu-ibu? Sempena hujung minggu ni, kita ke pasaraya dan penuhkan peti sejuk dengan stok makanan buat anak tersayang. Anak sihat dan gembira, ibu pun senang hati nak bekerja!