5 Tips Hebat Galakkan Anak Sarapan Pagi

Bila saya post pasal kepentingan bersarapan, ada mak mak yang respon. Antaranya untuk anak yang susah nak makan, macam mana nak galakkan diorang ni bersarapan? Sarapan memang penting tapi ada anak-anak yang ‘picky eater’ dan juga susah nak makan jadi mak mak runsing dan risau.

Bawa bertenang mak mak sekelian alam.. mudah aja tu. Semua masalah ada penyelesaian.. insya Allah. Yang penting kita usaha.

Hari ni saya kongsikan pula tips nak pujuk si manja untuk bersarapan pagi. Nanti mak mak cuba tau!

1/ Sediakan buah-buahan – kanak-kanak memang sukakan benda manis. Maka mak mak boleh sediakan pisang atau epal sebagai permulaan. Ianya bukan saja mengenyangkan tetapi bagus untuk penghadaman. Boleh juga beri buah-buahan pelbagai warna untuk tarik perhatian anak.

2/ Sediakan sarapan bersama – ini memang agak memerlukan kesabaran yang tinggi. Tetapi saya yakin sepenuh hati anak-anak suka sangat aktiviti ni. Cuba ajak anak sama-sama sediakan sarapan bersama. Boleh buat yang ringkas-ringkas contohnya sandwich atau salad buah-buahan.

3/ Jadi lebih kreatif – yang ini memang memerlukan sedikit kegigihan. Sebab saya pun masih ditahap amatur je..hahah. Mak mak boleh cuba guna pelbagai jenis acuan kuih raya (cookie cutter) untuk digunakan pada buah contohnya tembikai. Ataupun kalau rajin, boleh dapatkan pelbagai jenis cutter kat kedai.

4/ Duduk semeja – Lepas buat sarapan bersama, cuba duduk dan makan bersama-sama. Ianya akan memberi semangat kepada anak-anak untuk bersarapan. Makan bersama anak juga boleh merapatkan lagi hubungan dan menenangkan emosi anak.

5/ Yang paling penting, adalah masakan dari air tangan mak tu sendiri. Doa dan zikir yang dibaca masa memasak membuatkan anak-anak lebih berselera dan seronok nak makan.

Mak mak jangan mudah putus asa ye. Jika kali pertama tak mahu, tak bermaksud minggu depannya anak masih tak mahu. Ianya cuma perlu jadi kebiasaan. Nak ubah mula-mula memang agak susah tapi lama-lama insya Allah akan lebih mudah.

Ianya boleh dimulakan seawal anak dah boleh makan makanan pejal. Tetapkan waktu makan setiap hari supaya anak biasa dengan rutin. Jangan la anak dah mula sekolah baru nak paksa dia sarapan.. memang la dia pandai menolak.

Jom jadi supermak yang mithali 😍 Bila anak-anak suka makan dari hasil air tangan kita sendiri, ianya satu perasaan yang tak dapat kita gambarkan.

Setuju kan mak mak?

Gambar-gambar ilustrasi semuanya sumber dari Google.

mamavogue

Tips Bercuti Bersama Anak-anak Kecil

Pejam celik kita dah sampai ke penghujung tahun 2016, cuti sekolah pun akan bermula tak lama lagi. Kebiasaannya selain sibuk menyediakan keperluan dan kelengkapan persekolahan anak untuk tahun seterusnya, mak ayah juga akan merancang percutian bersama keluarga. Merakam memori indah buat si anak ketika cuti sekolah. Masa ini juga lah mak ayah ingin meluangkan masa yang berkualiti dan mengeratkan hubungan dengan anak.

Namun, saya tahu kadang-kadang ada persediaan dan percutian yang tak terancang dengan baik menjadi sedikit kelam kabut akhirnya. Mana nak jaga mood anak yang berubah-ubah kejap meragam kejap baik, masa tu la anak tak sihat pula kemudian ada pula keperluan anak yang tertinggal. Adehh! Akhirnya percutian yang diharapkan menjadi satu disaster pula.

Maka sebelum semuanya jadi kelam kabut dan membuatkan mak ayah stress, saya kongsikan beberapa tips untuk bercuti bersama anak kecil agar semuanya berjalan lancar seperti yang dirancang.

1. Buat senarai barangan keperluan anak dan mak ayah

Buat Senarai Barangan Yang Perlu Dibawa
Senarai ini penting supaya tiada barang keperluan yang tertinggal terutama botol susu bayi, puting, lampin, kain selimut, tisu basah dan makanan/puri (jika berumur bawah setahun)

2. Katil Tambahan/ Baby Cot

tips-bercuti2
Jangan lupa beritahu kepada pihak hotel terlebih awal semasa membuat tempahan bilik. Katil tambahan atau baby cot ini perlu agar bayi atau anak kecil dapat tidur dengan lebih selesa.

 

3. Peralatan Mandi/Baju Renang/Pelampung

tips-bercuti3
Biasanya bila kita menginap di hotel, perkara paling disukai oleh anak-anak kecil ini pastilah berendam di kolam renang. Pastikan kita bawa segala peralatan mandi si anak untuk mengelakkan berlakunya tantrum nanti. Pelampung juga penting untuk keselamatan anak. Jika ke pantai, pastikan mainan yang sesuai juga ada bersama.

4. Kesihatan Sekeluarga

tips-bercuti4
Kanak-kanak biasanya mudah sakit apabila terlalu lama bermain air atau bercampur dengan orang ramai. Pastikan kita sediakan perisai dari dalaman sebagai langkah pencegahan. Amalkan pemakanan sihat dan supplemen sekurang-kurangnya seminggu sebelum pergi bercuti. Bawa juga ubat-ubatan untuk diambil sekiranya perlu.

5. Rancang Aktiviti

tips-bercuti5
Rancang lebih awal semua aktiviti yang akan dilakukan ketika bercuti. Susun jadual secara teratur dan pastikan ianya termasuk juga aktiviti yang boleh dilakukan bersama anak.

6. Jadual Waktu Tidur

tips-bercuti6
Waktu tidur anak adalah sangat penting. Walau apa pun rancangan kita ketika bercuti, pastikan anak mendapat rehat secukupnya dan tidur mengikut waktu yang ditetapkan. Bila anak-anak cukup rehat, mereka akan lebih bertenaga dan tidak meragam keletihan ketika berjalan.

Cukup rasanya 6 tips mudah untuk bercuti bersama anak kecil yang saya kongsikan. Saya pasti semua mak ayah mahukan percutian seronok, bermakna dan menjadi kenangan yang indah buat anak. Anak-anak kecil pula pastinya gembira apabila mak ayah membawa mereka berjalan-jalan. Ikuti tips mudah ini supaya segala yang dirancang akan lebih teratur dan lancar. Anak tak meragam, mak ayah pun tak stress.

Artikel ini memberi manafaat? SHARE kan artikel ini di wall anda sebagai rujukan bersama.

signature

mamavogue

10 Jenis Makanan Berkhasiat Yang Penting Buat Si Manja

Buat ibu-ibu yang mempunyai anak berusia setahun ke atas mesti teruja nak cuba resepi-resepi lazat untuk menaikkan selera anak kan.. Macam-macam jenis makanan dah bagi cuba, selain rasa yang sedap apa yang penting adalah makanan penuh khasiat untuk menyokong tumbesaran si anak.

Saya nak kongsikan 10 jenis makanan yang kaya dengan nutrisi dan juga baik untuk perkembangan dan proses membesar anak-anak. Saya dapat ilmu ni dari smartparenting.com dan saya olah semula agar mudah difahami bersama.

healthy food
Klik Gambar Untuk Lebih Jelas

1. Nasi dan Gandum – ianya bukan sahaja mengenyangkan malah juga memberikan tenaga kepada kanak-kanak aktif yang sedang membesar. Ia juga mengandungi protein dan serat untuk sistem penghadaman yang baik.

2. Telur – sumber protein yang baik untuk anak kecil. Ia mengandungi Vitamin B, Vitamin E dan zinc. Telur bukan sahaja penuh nutrisi, ia juga mudah disediakan dan mudah dikunyah. Terdapat beberapa cara hidangan yang sesuai mengikut selera anak seperti rebus, omelette atau sekadar telur mata kerbau

3. Susu – Segelas susu sehari sudah cukup untuk memenuhi keperluan nutrisi badan kanak-kanak. Susu kaya dengan kalsium, Vitamin B dan protein. Selepas berumur 2 tahun dan ‘putus’ susu ibu, kanak-kanak sebaiknya digalakkan minum susu segar.

4 – Buah Mangga – Bukan sahaja disukai oleh kanak-kanak, ibu-ibu juga pasti terliur sama bila sebut tentang buah mangga! Sebiji mangga bersaiz sederhana mengandungi 57miligram Vitamin C, 8000IU Vitamin A, 135 kalori dan 4 gram serat. Ianya sangat sesuai dibuat jus, manisan atau dimakan begitu sahaja.

5. Kekacang – mentega kacang adalah makanan segera yang baik untuk kanak-kanak. Ia mengandungi lemak baik (kerana tidak dicampur dengan minyak terhidrogenasi), protein dan serat. Kekacang seperti soya adalah sangat penting dalam menyokong tumbesaran kanak-kanak, membaikpulih tisu badan yang merupakan bahagian utama dalam pembinaan sel badan.

6. Ikan – adalah salah satu sumber protein yang baik untuk tumbesaran kanak-kanak. Ikan yang mengandungi Omega 3 penting untuk perkembangan otak dan kebolehan berfikir dengan baik.

7. Brokoli dan sayur-sayuran – Mengandungi potassium, beta karotene dan Vitamin B. Sayur-sayuran adalah penuh dengan vitamin, mineral dan serat. Sesetengah sayur adalah sumber kalsium dan zat besi yang baik.

8. Squash (sejenis labu) – mengandungi Vitamin C dan beta karotene yang tinggi. Ia juga penuh dengan nutrien penting dan merupakan salah satu makanan pertama bayi yang berumur 6 bulan ke atas.

9. Tomato – adalah sejenis buah-buahan yang kaya dengan antioksidan. Tomato adalah sumber Vitamin A dan Vitamin C yang baik. Ia juga mengandungi Vitamin B dan mineral seperti kalsium dan zat besi.

10. Oatmeal – sangat sesuai diambil pada waktu pagi/sarapan kerana ia pemberi tenaga segera kepada tubuh badan kanak-kanak aktif. Oat juga terdiri daripada serat larut dan serat tidak larut yang bagus untuk sistem penghadaman.

kids-playing1

Dunia kanak-kanak penuh dengan cabaran dan eksplorasi, maka wajarlah kita sebagai ibu memastikan anak menikmati zaman ini dengan sebaiknya! Makanan yang berkhasiat dan penuh dengan nutrisi membantu mereka menyerlahkan potensi masing-masing. Happy kid is healthy kid!

Semoga bermanafaat.

signature

mamavogue