5 Tips Hebat Galakkan Anak Sarapan Pagi

Bila saya post pasal kepentingan bersarapan, ada mak mak yang respon. Antaranya untuk anak yang susah nak makan, macam mana nak galakkan diorang ni bersarapan? Sarapan memang penting tapi ada anak-anak yang ‘picky eater’ dan juga susah nak makan jadi mak mak runsing dan risau.

Bawa bertenang mak mak sekelian alam.. mudah aja tu. Semua masalah ada penyelesaian.. insya Allah. Yang penting kita usaha.

Hari ni saya kongsikan pula tips nak pujuk si manja untuk bersarapan pagi. Nanti mak mak cuba tau!

1/ Sediakan buah-buahan – kanak-kanak memang sukakan benda manis. Maka mak mak boleh sediakan pisang atau epal sebagai permulaan. Ianya bukan saja mengenyangkan tetapi bagus untuk penghadaman. Boleh juga beri buah-buahan pelbagai warna untuk tarik perhatian anak.

2/ Sediakan sarapan bersama – ini memang agak memerlukan kesabaran yang tinggi. Tetapi saya yakin sepenuh hati anak-anak suka sangat aktiviti ni. Cuba ajak anak sama-sama sediakan sarapan bersama. Boleh buat yang ringkas-ringkas contohnya sandwich atau salad buah-buahan.

3/ Jadi lebih kreatif – yang ini memang memerlukan sedikit kegigihan. Sebab saya pun masih ditahap amatur je..hahah. Mak mak boleh cuba guna pelbagai jenis acuan kuih raya (cookie cutter) untuk digunakan pada buah contohnya tembikai. Ataupun kalau rajin, boleh dapatkan pelbagai jenis cutter kat kedai.

4/ Duduk semeja – Lepas buat sarapan bersama, cuba duduk dan makan bersama-sama. Ianya akan memberi semangat kepada anak-anak untuk bersarapan. Makan bersama anak juga boleh merapatkan lagi hubungan dan menenangkan emosi anak.

5/ Yang paling penting, adalah masakan dari air tangan mak tu sendiri. Doa dan zikir yang dibaca masa memasak membuatkan anak-anak lebih berselera dan seronok nak makan.

Mak mak jangan mudah putus asa ye. Jika kali pertama tak mahu, tak bermaksud minggu depannya anak masih tak mahu. Ianya cuma perlu jadi kebiasaan. Nak ubah mula-mula memang agak susah tapi lama-lama insya Allah akan lebih mudah.

Ianya boleh dimulakan seawal anak dah boleh makan makanan pejal. Tetapkan waktu makan setiap hari supaya anak biasa dengan rutin. Jangan la anak dah mula sekolah baru nak paksa dia sarapan.. memang la dia pandai menolak.

Jom jadi supermak yang mithali 😍 Bila anak-anak suka makan dari hasil air tangan kita sendiri, ianya satu perasaan yang tak dapat kita gambarkan.

Setuju kan mak mak?

Gambar-gambar ilustrasi semuanya sumber dari Google.

mamavogue

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge