10 Jenis Makanan Berkhasiat Yang Penting Buat Si Manja

Buat ibu-ibu yang mempunyai anak berusia setahun ke atas mesti teruja nak cuba resepi-resepi lazat untuk menaikkan selera anak kan.. Macam-macam jenis makanan dah bagi cuba, selain rasa yang sedap apa yang penting adalah makanan penuh khasiat untuk menyokong tumbesaran si anak.

Saya nak kongsikan 10 jenis makanan yang kaya dengan nutrisi dan juga baik untuk perkembangan dan proses membesar anak-anak. Saya dapat ilmu ni dari smartparenting.com dan saya olah semula agar mudah difahami bersama.

healthy food
Klik Gambar Untuk Lebih Jelas

1. Nasi dan Gandum – ianya bukan sahaja mengenyangkan malah juga memberikan tenaga kepada kanak-kanak aktif yang sedang membesar. Ia juga mengandungi protein dan serat untuk sistem penghadaman yang baik.

2. Telur – sumber protein yang baik untuk anak kecil. Ia mengandungi Vitamin B, Vitamin E dan zinc. Telur bukan sahaja penuh nutrisi, ia juga mudah disediakan dan mudah dikunyah. Terdapat beberapa cara hidangan yang sesuai mengikut selera anak seperti rebus, omelette atau sekadar telur mata kerbau

3. Susu – Segelas susu sehari sudah cukup untuk memenuhi keperluan nutrisi badan kanak-kanak. Susu kaya dengan kalsium, Vitamin B dan protein. Selepas berumur 2 tahun dan ‘putus’ susu ibu, kanak-kanak sebaiknya digalakkan minum susu segar.

4 – Buah Mangga – Bukan sahaja disukai oleh kanak-kanak, ibu-ibu juga pasti terliur sama bila sebut tentang buah mangga! Sebiji mangga bersaiz sederhana mengandungi 57miligram Vitamin C, 8000IU Vitamin A, 135 kalori dan 4 gram serat. Ianya sangat sesuai dibuat jus, manisan atau dimakan begitu sahaja.

5. Kekacang – mentega kacang adalah makanan segera yang baik untuk kanak-kanak. Ia mengandungi lemak baik (kerana tidak dicampur dengan minyak terhidrogenasi), protein dan serat. Kekacang seperti soya adalah sangat penting dalam menyokong tumbesaran kanak-kanak, membaikpulih tisu badan yang merupakan bahagian utama dalam pembinaan sel badan.

6. Ikan – adalah salah satu sumber protein yang baik untuk tumbesaran kanak-kanak. Ikan yang mengandungi Omega 3 penting untuk perkembangan otak dan kebolehan berfikir dengan baik.

7. Brokoli dan sayur-sayuran – Mengandungi potassium, beta karotene dan Vitamin B. Sayur-sayuran adalah penuh dengan vitamin, mineral dan serat. Sesetengah sayur adalah sumber kalsium dan zat besi yang baik.

8. Squash (sejenis labu) – mengandungi Vitamin C dan beta karotene yang tinggi. Ia juga penuh dengan nutrien penting dan merupakan salah satu makanan pertama bayi yang berumur 6 bulan ke atas.

9. Tomato – adalah sejenis buah-buahan yang kaya dengan antioksidan. Tomato adalah sumber Vitamin A dan Vitamin C yang baik. Ia juga mengandungi Vitamin B dan mineral seperti kalsium dan zat besi.

10. Oatmeal – sangat sesuai diambil pada waktu pagi/sarapan kerana ia pemberi tenaga segera kepada tubuh badan kanak-kanak aktif. Oat juga terdiri daripada serat larut dan serat tidak larut yang bagus untuk sistem penghadaman.

kids-playing1

Dunia kanak-kanak penuh dengan cabaran dan eksplorasi, maka wajarlah kita sebagai ibu memastikan anak menikmati zaman ini dengan sebaiknya! Makanan yang berkhasiat dan penuh dengan nutrisi membantu mereka menyerlahkan potensi masing-masing. Happy kid is healthy kid!

Semoga bermanafaat.

signature

mamavogue

Risiko Kencing Manis Semasa Hamil, Kawal Sebelum Parah

GDM atau diabetes semasa hamil ini memang boleh membuatkan ibu-ibu stress sebab terpaksa kawal pengambilan makanan seharian. Pengalaman saya sendiri semasa ditahan di hospital akibat leaking, di sebelah katil saya ada seorang cikgu yang GDM dan mengambil insulin. Juga seorang rakan berkongsi masalah kencing manis semasa hamil ini dengan saya sebab dia juga terpaksa mengambil insulin.

Apakah puncanya diabetes semasa hamil ni? Bagaimana cara terbaik untuk mengawalnya supaya tidak menjadi lebih parah?

Diabetes semasa hamil berpunca dari ketidakseimbangan hormon terutama hormon insulin. Bila tahap gula dalam badan melebihi paras insulin yang dikeluarkan oleh pankreas, maka terhasillah GDM atau Gestational Diabetes Melitus.

Jika diketahui diperingkat awal, maka lebih mudah lah bagi kita nak kawal. Tetapi kalau dah sampai kena cucuk insulin sendiri, memang MENGERIKAN! Saya tak pasti orang lain tapi saya sendiri memang penakut bab cucuk-cucuk ni..

Selain hormon, pemakanan yang tak seimbang dan berkhasiat juga punca kepada kencing manis semasa hamil. Tak percaya cakap saya? Cuba tengok balik menu harian semasa kita mengandung. Saya sendiri pun memang suka nak makan dan minum yang manis-manis je tau!

Sebaiknya, kita mencegah dari mengubati. Kan susah bila dah disahkan kencing manis. Masa mengandung adalah waktu yang sepatutnya dinikmati dengan penuh rasa gembira. Maka, ketika kawan saya yang disahkan GDM ketika kandungan mencecah 24 minggu dan dinasihatkan oleh doktor untuk mengambil suntikan insulin (ouch..!) saya cuba membantu dia sehabis baik. Saya perkenalkan kepada dia SET KEHAMILAN SHAKLEE ini. Bukan sahaja untuk mengawal kencing manis malah memberi khasiat yang cukup untuk dia dan bayi dalam kandungan.

Set Kehamilan Shaklee ni memang lengkap dah semuanya. Ibu-ibu hamil yang kencing manis tak perlu nak risau dan stress lagi sebab kena cucuk sendiri insulin ke dalam badan.

Set Kehamilan Shaklee

SET KEHAMILAN SHAKLEE UNTUK IBU HAMIL GDM

  1. ESP (Energizing Soy Protein) – Diperbuat dari soya Non-GMO (tidak diubah secara genetic) dan rendah Indeks Glisemik menjadikan ia minuman sumber tenaga yang baik untuk ibu mengandung. Kandungan protein yang lazat bagus untuk perkembangan sel-sel dan tisu bayi.
  2. Vitalea Iron Formula – Multivitamin lengkap untuk memenuhi keperluan nutrisi badan. Ia mempunyai zat besi yang boleh mencegah anemia. Ia juga mengandungi kromium yang membantu mengaktifkan sel untuk menyerap glukos dalam darah.
  3. Sustained Released Vitamin C – Selain meningkatkan imun badan agar ibu mengandung dapat mencegah demam dan selsema, ia juga membantu menurunkan paras gula dalam darah dan mengelakkan gula dari bertukar kepada sorbitol.
  4. Zinc Complex – membantu pengeluaran insulin dalam badan dan mengekalkan fungsi insulin.

Selain 4 jenis supplemen di atas, ibu-ibu hamil juga boleh mengamalkan B Complex, Ostematrix dan Omegaguard.

  1. B Complex – Lengkap bersama asid folik yang sangat diperlukan dalam perkembangan bayi dalam kandungan. Ia juga membantu pembentukan sel darah merah yang sihat dan antibodi badan.
  2. Ostematrix – Pil Kalsium yang saling melengkapi untuk kesihatan tulang yang baik. Copper yang terdapat di dalam Ostematrix membantu membina sel darah merah dan putih.
  3. Omegaguard – Membantu tumbesaran dan perkembangan otak bayi dalam kandungan. Ia juga membantu menstabilkan tekanan darah, merendahkan kolesterol dan mengelakkan pembekuan darah.

Pengambilan makanan yang seimbang dan supplemen yang selamat serta semulajadi membantu ibu-ibu hamil menikmati tempoh kehamilan dengan lebih bertenaga, sihat dan gembira. Secara tidak langsung, ia juga mempengaruhi emosi yang stabil dan baik.

Kalau ibu-ibu nak dapatkan SET KEHAMILAN SHAKLEE ni, memang pilihan yang sangat tepat sebab bermula bulan Mei sehingga Oktober 2015, Shaklee bermurah hati sangat-sangat bagi diskaun 5% dan pulangan wang tunai pada 15haribulan berikutnya. Dan kalau ibu-ibu mendaftar sebagai ahli, boleh terus dapatkan sebotol Vitalea Iron Formula secara PERCUMA!! Bijak tak? Sangat bijak kan?!

Ibu-ibu hamil yang berminat, bole hubungi saya Raha Mohd Iskak (018-2835 816) whatsapp boleh, call pun boleh. Konsultasi sepenuhnya, cara pengambilan dan follow up rapat-rapat eksklusif buat customer saya.

 

signature

Raha Mohd Iskak

018-2835 816

Kenali Eczema Pada Kanak-kanak Dan Cara Merawatnya

Jika kita perhatikan zaman sekarang ni penyakit eczema seolah-olah menjadi semakin ‘mengganas’ pula terutama dikalangan anak-anak kita. Ada yang sejak bayi lagi dah kena eczema, ada juga yang dah besar sikit baru nampak tanda-tandanya. Jom kita kenali apa sebenarnya eczema ni dan ada tak rawatan untuk hilangkan terus penyakit ni. Saya olah info ni dari Majalah Pa & Ma dan kongsikan bersama sebagai panduan.

Eczema adalah keadaan di mana kulit menjadi kering, bersisik, kemerah-merahan dan menyebabkan kegatalan. Ianya selalu berlaku di kawasan kulit yang berlipat dan terlindung seperti siku, lutut, leher, kepala dan celah-celah jari. Ada juga yang terjadi di kawasan pipi, dada dan belakang bayi.

bayi eczema
Sumber gambar dari mommyhood101.com

Agak-agak korang la kan, macam mana boleh kena eczema ni ya? Terutama bila anak yang lahir elok kulit licin gebu tapi tiba-tiba mula naik merah-merah dan kering. Ada sesetengahnya mungkin alergik pada hama, habuk dan debu. Ada juga yang alergik pada makanan, sabun basuh baju ataupun sabun mandi. Semua tu patut kita perhatikan bila dah nampak kulit anak seperti ada tanda-tanda eczema.

Antara tanda-tanda anak kita eczema adalah apabila kulit mula menjadi kemerah-kemerahan, berbintik-bintik, kasar dan kering. Anak juga mula berasa tidak selesa dan asyik menggaru lagilagi waktu cuaca panas dan berpeluh.

Sekiranya ada antara simptom tu, pertama sekali ibu-ibu kena pastikan keselesaaan si anak. Apabila sesudah mandi, pastikan lap badan anak hingga betul-betul kering terutama dicelah-celah yang berlipat. Sapukan krim pelembap dan sering tukarkan pakaian anak jika anak berpeluh. Almaklumla cuaca sekarang ni panas terik, anak-anak yang aktif memang mudah berpeluh. Sebaiknya tukar sabun mandi anak kepada yang lebih semulajadi dan kurang berbau wangi. Pastikan juga rumah kita bebas habuk dan debu.

poster eczema
Klik untuk melihat gambar lebih jelas

Jika berlarutan, dapatkan rawatan doktor dan biasanya pada permulaan doktor akan menasihatkan untuk membuat ujian alergik untuk menentukan apa yang membuatkan anak eczema. Bila dah tahu, lebih mudah untuk ibu mengambil langkah seterusnya. Doktor juga akan memberikan keri merawat bergantung kepada tahap serius eczema anak.

Mesti ibu-ibu tertanya-tanya bolehkah kita mengurangkan risiko anak eczema dan bagaimana nak kurangkan. Mestilah boleh, terutama dari dalam kandungan lagi. Pastikan ibu menjaga pemakanan dan sebaiknya pastikan imun badan di tahap yang sangat baik. Amalkan makanan yang boleh menaikkan sisterm imun dan pertahanan badan untuk melawan sebarang penyakit. Makan vitamin dan supplement yang dibekalkan doktor semasa hamil bagi memastikan kesihatan kedua-dua ibu dan bayi dalam kandungan.

Akhir sekali, jangan lupa banyakkan berdoa supaya anak yang dikandung lahir dengan mudah, selamat dan sihat.

Semoga bermanafaat!

signature

mamavogue

Derita Sembelit Semasa Dalam Pantang.. Seksanya Hanya Tuhan Yang Tahu!

Untuk ibu-ibu dalam pantang ni kan, selain kena jaga bab makan dan minum, kena jaga badan supaya tak masuk angin, kena berurut untuk melegakan urat-urat yang tegang, ada satu lagi yang sangat-sangat penting bagi memastikan tempoh berpantang adalah tempoh yang menenangkan. Iaitu sistem penghadaman yang baik supaya urusan di toilet berjalan lancar. Tak dapat nak bayangkan derita sembelit semasa berpantang! Seksa dan negerinya hanya tuhan saja yang tahu.

Saya dulu salah seorang ibu berpantang yang alami sembelit. Allahu.. mesti menangis tiap kali ke toilet. Kadang-kadang kita rasa dah minum cukup banyak air dah tapi masih lagi sembelit. Walaupun saya bersalin secara czer namun perasaan ngeri tu tetap ada. Sudahlah susah nak bergerak, sakit pinggang lagi, kaki pun kebas-kebas bila berada lama-lama dalam toilet.

Disebabkan dah tak larat nak duk lama-lama dalam toilet, siap menangis bagai maka saya usahakan mencari sesuatu yang dapat menyelesaikan masalah ni. Saya sangat teruja bila berjumpa dengan pil putih suci bersih ni..haha! Saya suka sangat sebab kali pertama makan, esoknya dah tak perlu menangis di toilet dan sakit pinggang beransur kurang. Terkejut pun ada tau.. Tak sangka saya merasa kesannya secepat itu.

Nak tahu apa nama pil putih suci bersih tu? Haa.. meh sini saya nak kongsikan. Benda baik, mesti kongsi bersama barulah sama-sama boleh dapat manafaat! Bila saya google ‘Atasi sembelit semasa dalam pantang’ maka keluarlah gambar produk ni, OSTEMATRIX

Ostematrix Shaklee

Saya nak kongsikan juga masalah sembelit yang dialami oleh seorang ibu comel semasa berpantang ni. Dalam video ni dia ada beritahu yang dia semacam SERIK NAK BERANAK lagi disebabkan sembelit ketika berpantang ni. Sampai akhirnya dia mengandung dan bersalinkan anak kedua, dia mengambil Set Berpantang Shaklee dan mengalami pengalaman yang mengujakan pulak. Langsung TAK SEMBELIT, BADAN RASA SEGAR dan TAK MUDAH MASUK ANGIN walaupun dia tak pakai baju tebal-tebal dan stokin.

Jom tonton video ni untuk tahu RAHSIA BADAN TAK LETIH dan TAK SEMBELIT semasa berpantang!

 

Best ke best? Tempoh berpantang sepatutnya adalah suatu tempoh untuk si ibu berehat dengan tenang dan selesa. Barulah badan benar-benar sihat dan cergas dan bayi pun dapat menyusu dengan baik.

Selain untuk mengelakkan sembelit, Ostematrix ini juga pil kalsium yang lengkap dengan magnesium, zinc, boron dan mangan. Umpamanya kita nak membuat dinding, wajiblah ada batu bata, simen dan pasir supaya dinding berdiri kukuh. Begitu juga dengan tulang kita, ia memerlukan semua itu supaya sentiasa sihat dan kuat.

Kalsium memang sangat penting untuk IBU BERPANTANG dan MENYUSUKAN anak. Ia juga memastikan badan kita sentiasa segar ketika bangun dari tidur. Lepas ni confirm dah takde kebas-kebas atau sakit tumit, sengal pinggang dan badan. Dah boleh ucapkan selamat tinggal pada semua tu!

Untuk sebarang pertanyaan dan KONSULTASI, saya boleh dihubungi melalui nombor talian di bawah pada bila-bila masa.

Semoga bermanafaat!

Living Better Life,

RAHA MOHD ISKAK

018-2835 816

Kebaikan Menyediakan Makanan Bayi Di Rumah

Khas buat ibu-ibu yang ada bayi berumur 6 bulan ke atas, mesti teruja nak bagi makan buat kali pertama kan? Dalam fikiran dah terbayang segala jenis menu dan makanan untuk dicuba. Tapi kan ibu-ibu walau sesibuk mana pun kalian, menyediakan sendiri makanan bayi di rumah ada banyak kebaikannya. Dan si anak, buat pertama kali merasai hasil air tangan ibunya sendiri.

Saya tahu kebanyakan ibu-ibu bekerjaya agak sibuk dengan urusan kerja dan rumahtangga yang sepertinya tak pernah habis. Macam mana pulak nak selitkan sedikit masa untuk menyediakan sendiri makanan untuk bayi kan? Tapi saya jamin apabila ibu-ibu habis baca artikel ini, pastinya akan berfikir dua tiga kali untuk memberi anak makanan bijirin segera yang banyak dijual di pasaran.

Makanan_bayi
Klik Gambar Untuk Paparan Lebih Jelas

5 Kebaikan Menyediakan Makanan Bayi Di Rumah

#1 – Diyakini Bersih dan Segar –  Dah tentu bahan-bahannya kita sendiri yang pilih dan beli jadi, dah tentulah kita pilih yang masih elok dan segar. Lepas beli, kita sendiri yang cuci dan bersihkan, pastilah diyakini tahap kebersihannya.

#2 – Bahan Semulajadi – Kalau nak buat puree buah-buahan, kita beli buah-buahan segar di pasaraya. Khasiat dan kandungan vitaminnya pasti dari sumber semulajadi. Bukan dari bahan sebarangan yang hanya ditambah seperti makanan-makanan segera.

#3 – Tiada Perasa dan Perisa Tiruan – Bila dah semulajadi, tiada isu ditambah perasa atau perisa tiruan. Jika kita mahu buat puree epal, maka kita gunakan buah epal. Bukan sekadar tambah perasa epal dalam makanan.

#4 – Tiada Bahan Pengawet – Biasanya bahan pengawet ditambah ke dalam makanan untuk memastikan ianya tahan lama. Mana lah kita tahu, kot-kot anak kita alergik dengan bahan tu, kan dah satu hal pula. Kesian pada si anak yang terpaksa menanggung akibatnya.

#5 – Pelbagai Jenis dan Rasa Makanan – Jika kita yang sediakan sendiri makanan buat si anak, kita boleh buat dalam kuantiti yang sedikit tetapi pelbagai jenis. Contohnya dalam seminggu ada puree epal, kurma dan mangga. Jika kita beli bijiran segera, kita terpaksa habiskan satu perasa sahaja dalam masa dua atau tiga minggu (bergantung kepada saiz).

Yang paling penting, air tangan si ibu mengikat kasih dengan anak. Kata seorang mentor, jika anak makan hasil usaha ibunya memasak maka si anak menjadi lebih rapat, mendengar kata dan hormat pada ibunya. Sama juga macam kita yang dah dewasa ni kan, bila dapat makan masakan mak mesti bertambah-tambah nasinya!

Jadi apa kata ibu-ibu? Sempena hujung minggu ni, kita ke pasaraya dan penuhkan peti sejuk dengan stok makanan buat anak tersayang. Anak sihat dan gembira, ibu pun senang hati nak bekerja!

5 Pelawas Semulajadi Untuk Atasi Sembelit

Sembelit ni memang menyakitkan dan tak boleh dipandang remeh aje tau.. Lama kelamaan usus akan menjadi semakin kotor. Nanti macam-macam penyakit pula yang timbul. Satu ketika dulu saya juga pernah kena sembelit. Aduhaiiii menjadi pengalaman ngeri bila tiap kali ke toilet sampaikan kalau boleh tak mahu membuang dah..haha

Tapikan korang, lepas tu saya cuba cari penyelesaian supaya tak lagi ngeri bila ke toilet. Bila usus kotor, segala toksin tak dibuang dengan baik, mula la badan cepat berbau dan jerawat pun rajin bertandang. Mencanak-canak kat muka saya ni terutama di kawasan dahi. Nak menangis bila waktu nak sujud!

Jadi kat sini, saya nak kongsikan bersama apa yang saya buat untuk elakkan sembelit lagi secara semulajadi. Bukan apa, kalau makan ubat, waktu itu je ok tapi lepas tu sembelit lagi. Tapi, kalau dengan cara semulajadi ni, insya Allah secara berterusan sistem penghadaman kita menjadi bertambah baik.

Tips Sembelit

Yang PERTAMA, saya amalkan oat. Tak kisah la rolled oat atau instant oat. Tapi ramai orang kata tak lalu nak telan, sebenarnya diorang tak jumpa lagi resepi oat yang sedap-sedap nih..hihi. Paling sedap yang pernah saya rasa ialah overnight oat dan nak membuatnya pun tak susah. Hanya perlukan oat, susu segar, yogurt (pilihan), buah-buahan segar seperti kiwi atau strawberi, buah-buahan kering seperti kurma atau prun, bole juga nak letak badam dan walnut dan chia seed (pilihan). Campurkan semua bahan dalam satu bekas, simpan dalam peti sejuk semalaman dan siap! Sedia untuk dinikmati dengan penuh selera!

Yang KEDUA ni saya tahu ramai yang suka makan buah tapi kadang-kadang kita makan pada waktu yang salah iaitu selepas makan. Buah sepatutnya di ambil sebelum makan tau.. Dan untuk meredakan sembelit ni, amatlah digalakkan makan buah seperti betik, jambu batu dan tembikai susu.

Yang KETIGA, minum air masak juga memerlukan teknik yang betul baru la badan dapat menyerap segala khasiat dengan baik. Amalkan minum air masak sebanyak 300 ke 500ml air sebaik sahaja bangun dari tidur. Bagus tau minum air banyak waktu pagi-pagi ni, bukan je untuk melancarkan sistem penghadaman dan membantu menyingkirkan toksik, ia juga membantu menurunkan suhu badan.

Yang KEEMPAT, CHIA SEED. Rasanya ramai dah tahu kebaikan Chia seed ni kan? Selain kandungan Omega 3 yang tinggi,  ia penuh dengan serat dan juga bertindak sebagai energy booster. Rupa chia seed ni macam biji selasih, cuma campurkan sesudu kecil dalam minuman kita dan biarkan dia kembang seketika. (nak share satu rahsia ni..sshhh! Chia seed ni boleh membantu menurunkan berat badan tau!)

Yang KELIMA dan terakhir yang saya amalkan adalah yogurt tak kisah jenis minum atau makan. Saya tak minum hari-hari, cukuplah 2 kali seminggu dan ianya lebih baik diminum ketika perut kosong. Memang sangat-sangat membantu!

Pelawas Semulajadi Yang Lembut Pada Perut dan Usus

Dalam Shaklee, ada satu produk bernama Herblax yang bertindak sebagai pelawas dan julap lembut yang membantu melawaskan dan memudahkan urusan ke toilet. Herblax ini terdiri daripada 9 herba semulajadi iaitu daun Alfafa, daun Senna, biji Anise, Bunga Blue Malva, Buckhorn Bark, Akar Likuoris, Akar Rhubarb, biji Fennel dan Akar Culver.

Herblax Shaklee
Gabungan Lecithin dan Herblax bukan sahaja membantu untuk lawas malah boleh mengurangkan berat badan dengan cara yang lebih sihat

Setiap herba ini mempunyai fungsi tersendiri

  • Merangsang tindakan lembut pada usus
  • Melembutkan najis
  • Membantu proses detoksifikasi
  • Mengeluarkan toksin dan sisa yang terkumpul di dinding usus
  • Membantu sistem pencernaan
  • Membantu mengeluarkan angin berlebihan
  • Mengekalkan lembapan di dalam usus

Pengambilan Herblax hanya 3 kali seminggu memastikan usus yang lebih bersih dan proses pembuangan yang lebih lancar. Tiada lagi trauma apabila perlu ke tandas setiap hari. Malah perut juga akan kelihatan lebih kempis dan rata.

Selain Herblax, ada 2 lagi produk yang sangat membantu melancarkan sistem pencernaan dan melawaskan proses pembuangan iaitu Ostematrix dan Peppermint Ginger Plus.

Ostematrix Shaklee
Ostematrix bukan sahaja sekadar kalsium untuk penjagaan tulang, malah ia mengandungi magnesium yang membantu melembutkan najis dan memudahkan proses pembuangan

 

Pelawas Perut
Peppermint Ginger membantu melegakan ketidakselesaan perut akibat angin dan sembelit

 

Usus yang bersih adalah sangat penting sebab semua penyerapan nutrien berlaku di dalamnya. Kan ke rugi je kalau kita dah amalkan macam-macam vitamin dan makanan sihat tapi usus kotor?

Hubungi saya untuk konsultasi dan maklumat produk sepenuhnya di 018-2835816

Semoga memberi manafaat!

signature

mamavogue

selfpromo

 

 

 

 

 

 

 

 

Ramadhan, Masa Terbaik Untuk Berhenti Merokok Sepenuhnya

Biasanya, dalam bulan puasa ni lah kita dapat lihat perokok-perokok tegar mampu melawan keinginan mereka untuk merokok selama lebih 12 jam sehari. Namun, selepas waktu berbuka, berkepul-kepul lah kembali asap memenuhi ruang udara. Saya yakin, isteri mana yang tak mahu melihat suaminya berhenti sepenuhnya dari tabiat merokok. Semua isteri sayang dan mahukan yang terbaik buat suami tapi apakan daya bila rasa tak mampu nak halang suami sebab tak tahu cara paling mudah berhenti merokok sepenuhnya. Maka niat tu disimpan kan dalam hati je.

Tapi saya ada berita baik buat para isteri di luar sana. Sempena bulan Julai ini Shaklee ada membuat Promosi Vivix Shaklee, sirap istimewa khas buat perokok tegar. Dihasilkan dari anggur Muscadine, lobak ungu dan Elderberries membuatkan Vivix sangat istimewa dan sangat kaya dengan antioksidan. Ianya lebih dari sekadar resveratrol semata-mata.

VIVIX SHAKLEE

Saya nak kongsikan video Shaklee Effect dari seorang suami dan perokok tegar ini. Beliau mula merokok sejak berumur 14 tahun dan dah mencuba bermacam-macam cara untuk berhenti sepenuhnya namun gagal. Tetapi, sejak isterinya memperkenalkan Vivix, beliau terus hilang nikmat merokok setelah mencubanya.

Pengakuan ikhlas dari seorang suami yang mahukan gaya hidup yang lebih sihat. Bukan sahaja suami, malah seluruh keluarga juga akan lebih sihat.

Kenapa bulan Ramadhan? Kerana ketika ini perokok sudahpun berjaya mengurangkan jumlah rokok sebab berpuasa. Maka, kan lebih baik jika dapat dilenyapkan terus dari tabiat merokok ini? Tiada lagi udara yang menyesakkan nafas, tiada lagi bau yang kurang menyenangkan.

Hanya dengan sesudu sehari, insya Allah Vivix Shaklee dapat membantu.

Hubungi saya untuk KONSULTASI SEPENUHNYA dan mengetahui PROMOSI TERKINI VIVIX SHAKLEE!

RAHA MOHD ISKAK

018-2835 816

 

Ujian Keikhlasan Di Bulan Ramadhan

Sesekali mata si isteri melirik ke dalam bilik melihat si suami yang khusyuk membaca Al Quran. Hatinya sedikit terusik dan cemburu kerana di jam 4.30 pagi dia di dapur menyediakan juadah bersahur. Mana mungkin dia sempat menatap kalimah Allah itu seperti mana suaminya. Selesai bersahur, si suami ke masjid untuk solat berjemaah meninggalkan dia sekali lagi terkontang kanting di dapur mengemas dan menyediakan sarapan untuk anak-anak.

 

Sebelah petang ketika dia sibuk di dapur menyediakan makanan berbuka, si suami menyambung bacaannya selepas solat asar. Sekali lagi hati si isteri terusik. Selepas berbuka, sekali lagi si suami bersiap untuk menunaikan solat isyak dan terawih berjemaah. Si isteri terus melayan kerenah anak-anak syurga yang meminta terus perhatian. Jika badan tidak terlalu letih, maka sempatlah si isteri bersolat terawih sendirian di rumah. Jika tidak, selepas solat isyak, dia sama-sama terlena di samping anak-anak.

 

Hatinya cemburu.. Hatinya terusik.. kerana dia tak bisa memeriahkan bulan Ramadhan dengan amal ibadah yang dituntut bersama ganjaran pahala yang berlipatkali ganda.

 

Tapi benarkah pahala hanya dapat diperoleh dengan bacaan Al Quran dan solat terawih berjemaah? Benarkah si isteri tak dapat mengumpulkan walau sedikit pun pahala dan kebaikan di bulan Ramadhan?

 

Wahai isteri, ketahuilah bahawa menyediakan juadah untuk orang berbuka puasa itu juga pahala.

Mengorbankan waktumu untuk menunaikan tanggungjawab terhadap anak-anak dan suami itu juga pahala.

Melayani kerenah anak-anak syurga itu juga pahala.

Zikir dan selawat yang tak putus di bibirmu setiap masa itu juga pahala.

Mengingati Allah setiap ketika itu juga pahala.

woman-cooking-clipart-Busy-Mom-and-Housewife

Maka ikhlaskan lah dirimu dalam menunaikan tanggungjawab seharian. Semuanya kerana Allah Taala. Niatkan hatimu melakukan semuanya demi keredhaan Allah semata-mata. Serahkah resah dan gelisah kepada Allah, mohon dan berdoa agar diberi ruang waktu untuk mengaji dalam jadual harianmu yang padat.

 

Allah Maha Mengetahui..

Allah tahu keletihan mu demi keluarga.

Allah tahu titik peluhmu demi tanggungjawab.

 

Maka IKHLAS LAH.. REDHA LAH..

Insya Allah.. ada ganjarannya.

5 Tips Penjagaan Anak Ketika Demam

Kebelakangan ni cuaca agak tak menentu kan.. Kejap panas terik, tiba-tiba hujan lebat. Kesan cuaca yang macam tu pastinya membuatkan tahap kesihatan agak menurun terutama sekali anak-anak kita. Mula la si manja ni demam lah, selsema mahupun batuk. Saya nak kongsikan di sini cara memantau dan menjaga anak yang demam supaya tidak menjadi parah lagi. Bahaya tau demam ni kalau dibiarkan melarat.

 

Tips penjagaan anak demam ni mudah dan senang untuk diamalkan. Yang penting, ia memastikan anak berada dalam keadaan yang lebih selesa. Saya sertakan sekali infografik bagi memudahkan ibu-ibu ye.

 

Penjagaan Anak Ketika Demam

 

Tips #1

Sentiasa lapkan (sponging) badan anak dengan tuala basah. Lap rata-rata seluruh badan untuk pastikan suhu tidak naik mendadak.

 

Tips #2

Basahkan kepala, atau jerlumkan dengan air bancuhan asam jawa, limau nipis atau lemon pun boleh. Sebaiknya air ni ditambah sedikit ais agar sejuk.

 

Tips #3

Kadang-kadang, badan memang panas tapi tangan dan kaki anak yang demam kesejukan. Maka, jangan lupa pakaikan stokin yang tidak terlalu tebal. Tapi sebelum tu kita tengok tips nombor 4.

 

Tips #4

Sapukan minyak bawang putih yang dibuat sendiri pada tapak kaki, belakang badan dan dada anak untuk mengurangkan selsema dan batuk. Cara membuatnya mudah sahaja, bakar 2 ulas bawang putih dan lenyekkan bersama minyak. Siap!

 

Tips #5

Mandikan dan tukar baju anak sekurang-kurangnya 3 kali sehari. Pastikan baju dari jenis kain yang lembut dan selesa.

 

Apabila ibu-ibu dah buat semua tips yang dinyatakan di atas, jangan lupa yang paling PENTING iaitu pantau suhu badan anak setiap 2 jam agar kita tahu suhu badan anak tidak meningkat secara mendadak.

 

Apabila demam, selalunya anak mesti tiada selera makan. Cuba masakkan bubur nasi agar mudah untuk ditelan atau apa-apa makanan kegemaran anak untuk menarik perhatian dia. Dapat makan sikit pun, jadilah kan.. sekadar mengisi perut yang kosong.

 

Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada semua ibu-ibu di luar sana!